آمیخته بازاریابی(Marketing Mix) 4C چیست؟

سالها پس از معرفی مدل 4P (حدود سال 1989) ، با افزایش تعاملات و ارتباطات تجاری و گسترش اینترنت ، کارشناسان به این نتیجه رسیدند که مدل 4P دیگر پاسخگو نیست و باید به دنبال یک مدل مدرن تر باشند. در آن زمان بود که روبرت لاتربورن مدل 4C را معرفی کرد.

در این مدل بازاریابی ، برخلاف گذشته(که تمرکز روی محصول بود)، تمرکز اصلی بر روی مشتری و خواسته های او است. به عبارت دیگر ، در اینجا شما بیشتر به منافع مشتری توجه دارید تا به منافع خود و شرکت خود.

 

اجزای تشکیل دهنده ی 4C :

مصرف‌کننده (Consumer)

اولا باید توجه داشته باشید که برخی از کارشناسان کلمات معنادارتری را به جای عبارت “مصرف کننده-Consumer” پیشنهاد کرده اند ، مانند “راه حل مشتری-Consumer solution” یا “خواسته ها و نیازهای مشتری-Consumer Needs” ، که نشان دهنده توجه و تاکید بیشتر بر خواسته ها و نیازهای مشتری است.
این بدان معناست که شما باید مشتری خود را بشناسید و محصول و ارزش پیشنهادی خود را بر اساس نیازها و خواسته های آنها تعیین کنید.
در این مدل، بجای تاکید بر “محصول شرکت”، بر “نیاز مشتری” تمرکز می شود.

 

هزینه (Cost)

در اینجا هزینه، مفهومی جامع تر و گسترده تر از مفهوم قیمت (Price) دارد، و علاوه بر بحث قیمت خرید یک محصول یا خدمت، به هزینه های جانبی و سربار برای مشتریان نیز توجه می کند.
برای مثال، خرید یک دوچرخه، با یک قیمت مشخص انجام می شود، اما هزینه های جانبی از جمله هزینه ی حمل دوچرخه، هزینه ی تامین برخی قطعات، هزینه ی پیدا کردن مکانی مناسب برای استفاده از آن و …. همگی هزینه هایی هستند که بر مشتریان بار می شوند، و شرکت باید به آنها نیز توجه داشته باشد.

 

سهولت (Convenience)

این بخش از مدل 4C به بخش Place از مدل 4P شبیه است، اما تاکید بیشتری به مشتری محوری دارد و اینکه از حیث مکانی، چه شرایطی برای دسترسی مشتری به محصولات و خدمات مناسب تر است.
باید به ترجیحات مشتریان توجه داشت، اینکه مایل هستند چگونه خدمت یا محصول را دریافت کنند، و اینکه آیا میتوان این روند را برای مشتری تسریع و تسهیل کرد؟

ارتباطات (Communications)

صرفا اینکه مشتریان برند و محصول شما را بشناسند کافی نیست.
علاوه بر جذب مشتریان جدید ، باید بتوانید روابط خود را با مشتریان فعلی حفظ کرده و به طور منظم با آنها در ارتباط باشید.
پیام های متنی ، نظرسنجی از مشتریان ، پرسش و پاسخ و بازخورد گیری (Feedback) مشتری از مواردی است که این رابطه را تقویت کرده و وفاداری مشتری را ایجاد می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست