استراتژی اقیانوس آبی چیست؟ شرح

به جای رقابت در محدوده صنعت و بازار موجود یا تلاش برای ربودن مشتریان از رقبا (استراتژی اقیانوس قرمز یا خونین) آقایان چان کین(W. Chan Kim) و رنه موربورن (Renée Mauborgne)  استراتژی اقیانوس آبی را پیشنهاد می کنند: توسعه در فضای بازار بدون رقابت، که شرکت را از فضای رقابت قبلی خارج می کند و رقابت دیگر رقبا با شرکت را بی ربط می کند.

 

به گفته کیم و موربورن در HBR اکتبر 2004 ، رقابت در صنایع شلوغ راهی برای حفظ عملکرد بالا نیست. فرصت واقعی این است: ایجاد اقیانوس های آبی از بازار های بدون رقابت و بدون مناقشه (Uncontested Market).

 

 

نقد مزیت رقابتی

البته بدیهی است که رقابت مهم است، اما به گفته کیم و موربورن، با تمرکز بر رقابت و مزیت رقابتی ، دانشمندان ، شرکت ها و مشاوران دو جنبه بسیار مهم و بسیار سودآورتر استراتژی را نادیده گرفته اند:

  • یافتن و توسعه اقیانوس های آبی ، و
  • بهره برداری و حفاظت از اقیانوس های آبی.

این چالش ها با چالش هایی که استراتژیست ها بیشترین توجه خود را به آن اختصاص داده اند بسیار متفاوت است.

 

در اقیانوس های آبی تقاضا(Demand) توسط شرکت ها خلق می شود، نه اینکه بر سر آن مبارزه شود. فرصتهای زیادی برای رشد سودآور و سریع وجود دارد.

 

دو راه برای ایجاد اقیانوس های آبی
  1. یکی از آنها راه اندازی صنایع و بازار های کاملاً جدید است، همان کاری که eBay با حراج های آنلاین انجام داد.
  2. اقیانوس های آبی معمولا از دل اقیانوس های قرمز ایجاد می شوند، هنگامی که یک شرکت مرز های های صنعت موجود را گسترش می دهد.

مطمئناً کار کیم و موربورن قابل ستایش است، هم به دلیل توجه دادن نسبت به تمرکز بیش از حد بر مزیت رقابتی و هم بیان استعاره زیبای خود از دو نوع اقیانوس آبی و قرمز.

 

مراجع:

Book: W. Chan Kim, Renée Mauborgne – Blue Ocean Strategy

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست