آمیخته بازاریابی(Marketing Mix) چیست؟

مدل آمیخته بازاریابی (که همچنین با نام 4P شناخته می شود) می تواند توسط بازاریابان به عنوان ابزاری برای تعیین استراتژی بازاریابی مورد استفاده قرار گیرد. مدیران بازاریابی از این روش برای ایجاد پاسخ مطلوب در بازار هدف با ترکیب 4 (یا 5 یا 7 یا 15) متغیر به روش مطلوب استفاده می کنند. درک این نکته ضروری است که اصول آمیخته بازاریابی متغیرهای قابل کنترل هستند. آمیخته ی بازاریابی را می توان به طور دوره ای تنظیم کرد تا نیازهای متغیر گروه هدف و سایر تغییرات محیط بازاریابی را برآورده کند.

 

محصول (Product)
    • از نظر تاریخی ، تفکر این بود: یک محصول خوب خود به خود فروخته می شود. با این حال دیگر محصولات بدی در بازارهای رقابتی امروز وجود ندارد. به علاوه قوانین بسیاری وجود دارد که به مشتریان این حق را می دهد تا محصولاتی را که از نظر آنها بد است مرجوع کنند.
    • در حال حاضر این سوال در مورد محصول مطرح است: آیا سازمان آنچه مشتریانشمی خواهند تولید می کند؟ ویژگی های محصول یا خدمات خود را که نیازهای مشتریان را برآورده می کند ، مشخص کنید.
عملکرد؛ کیفیت ؛ ظاهر و طراحی؛ بسته بندی؛ نام تجاری ؛ پشتیبانی؛ ضمانتنامه ؛ بروز رسانی ؛ تکنولوژی ساخت ؛ Hi-Tech ؛ User Friendly ؛ سازگار با محیط زیست ؛ ایمنی و سلامت ؛
قیمت (Price)
    • مشتریان هدف، چقدر مایل به پرداخت هستند؟ در اینجا ما در مورد استراتژی قیمت گذاری تصمیم می گیریم . حتی اگر تصمیم دارید برای یک محصول یا خدمت درخواست پول کافی نکنید، باید متوجه باشید که این یک تصمیم آگاهانه است و بخشی از استراتژی قیمت گذاری را تشکیل می دهد.
    • اگرچه رقابت بر سر قیمت به قدمت بشر است ، اما مصرف کننده اغلب به تخفیف قیمت و پیشنهادات ویژه حساس است.
    • قیمت یک جنبه غیر منطقی نیز دارد: “چیزی که گران است باید خوب باشد”
    • رقابت دائمی بر سر قیمت برای بسیاری از شرکت ها رویکردی چندان منطقی نیست.
فهرست قیمت؛ تخفیف ؛ تامین مالی ؛ گزینه های لیزینگ ؛ کمک هزینه ها ؛ فروش اشتراک ؛ فرانچایز ؛ فروش پکیج های ویژه ؛ قیمت رقابتی ؛
محل (Place) آیا محصول مورد نظر، در مکان مناسب ، در زمان مناسب ، در مقادیر مناسب موجود است؟ برخی از تغییرات عمده اخیر در تجارت با تغییر مکان ایجاد شده است، و بسیاری از کسب و کارهای الکترونیک، در پی رفع مشکلات مکانی ایجاد شده اند. مکان ها ؛ لجستیک؛ اعضای کانال فروش ؛ انگیزش کانال های فروش ؛ پوشش بازار ؛ سطوح خدمات ؛ اینترنت ؛ تلفن های همراه ؛ پست ؛ بندر و فرودگاه ؛ انبار ؛
ترویج و تبلیغ (Promotion)
      • (چگونه/آیا) گروه های هدف انتخاب شده(مشتریان) در مورد شرکت، برند و محصولات آگاه شده اند؟
      • این شامل همه سلاح های موجود در بازاریابی اعم از تبلیغات(Advertising) ، فروش(Selling) ، ترویج فروش ، بازاریابی مستقیم(Direct Marketing) ، روابط عمومی و غیره می شود.

در حالی که سه P دیگر در بازارهای امروزی بسیاری از معانی خود را از دست داده اند، تبلیغات و ترویج به مهمترین P تبدیل شده است که باید روی آن تمرکز کرد.

تبلیغات؛ روابط عمومی؛ پیام ؛ فروش مستقیم؛ حراجی؛ رسانه ها؛ بودجه ؛ CRM ؛  Site ؛ Social medias ؛

 

وظیفه ی آمیخته بازاریابی کمک به توسعه یک پکیج ترکیبی است که نه تنها نیازهای مشتریان را در بازارهای هدف برآورده می کند ، بلکه به طور همزمان عملکرد سازمان را به حداکثر می رساند.

تلاشهای زیادی برای افزایش تعداد P ها از 4 به 5P در مدل Marketing Mix انجام شده است. بومز و بیتنر رویکرد 7P را برای شرکت های خدمت-محور پیشنهاد کرده اند، که در آن 3 عدد P اضافه شده عبارت اند از: افراد(People) ، فرآیند ها(Processes) و شواهد فیزیکی(Physical Evidence).

 

همچنین در گسترده ترین حالت، تا 15P نیز برای آمیخته ی بازار یابی پیشنهاد کرده اند.

 

 

مراجع:

Book: Nirmalya Kumar – Marketing As Strategy: Understanding the CEO’s Agenda

Book: David A. Aaker – Strategic Marketing Management

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

زمان مطالعه: 3 دقیقه

tag, ,
فهرست