تعریف تصاحب (Takeover)

تصاحب عبارت است از خرید یا تملیک یک شرکت هدف توسط یک شرکت خریدار. معمولا تصاحب توسط شرکت های بزرگتر و با هدف شرکت های کوچکتر انجام می شود.

 

تصاحب دوستانه (Friendly Takeovers)

تصاحب دوستانه، پیشنهادی است که به صورت عمومی توسط مدیریت (هیئت مدیره) شرکت هدف مورد استقبال قرار می گیرد.
به طور معمول ، اما نه لزوما ، پس از اینکه هیئت مدیره پیشنهاد خرید شرکت خریدار را تأیید کرد ، مجمع عمومی (سهامداران) نیز به این خرید رای می دهند. این امر به صورت معمول در صورتی رخ می دهد که قیمت سهمی که شرکت خریدار پیشنهاد می دهد، به نسبت خوبی بالاتر از قیمت فعلی بازار باشد.
سهامداران شرکت هدف ممکن است در ازای فروش سهام خود، پول نقد دریافت کنند و یا (عمدتا) تعدادی از سهام و/یا اوراق قرضه هر دو شرکت مبادله شود.
در صورت تصاحب دوستانه، خریدار می تواند در امور شرکت هدف اهتمام کافی داشته و تجزیه و تحلیل جامعی از وضعیت مالی شرکت را در اختیار داشته باشن؛ همچنین معمولا بانک ها با ارائه وام از تصاحب دوستانه حمایت می کنند.

توجه داشته باشید که حتی اگر مجمع عمومی سهامداران معامله را تأیید کند ، خرید ممکن است همچنان به تأیید مقررات نیاز داشته باشد، اعم از مقررات داخلی شرکت، قوانین بورسی و قوانین تجاری کشور.

 

تصاحب خصمانه (Hostile Takeovers)

نقطه مقابل تصاحب دوستانه ، تصاحب خصمانه است. جایی که

1. هیئت مدیره شرکت هدف پیشنهاد خرید را رد می کند ، با خرید مبارزه می کند و به سهامداران توصیه می کند که پیشنهاد شرکت خریدار را نپذیرند ، اما خریدار همچنان اصرار بر خرید دارد،
2. یا مستقیماً پس از اعلام قصد قاطع خود برای خرید شرکت، و بدون آمادگی قبلی، پیشنهاد خود را ارائه می دهد.

تصاحب خصمانه به طور معمول فقط در شرکت های سهامی عام اتفاق می افتد ، زیرا مستلزم این است که خریدار هیئت مدیره را دور زده و سهام را از منابع دیگر خریداری کند.

در تصاحب خصمانه، طبیعتا تصاحب کننده (خریدار) فقط می تواند به اطلاعات عمومی و اطلاعات قانونی در مورد شرکت هدف دسترسی داشته باشد، و مدیریت شرکت هدف اطلاعات و تجربیات ارزشمند خود را در اختیار خریدار نمی گذارد. این امر تصاحب کننده را در برابر خطرات پنهان شرکت هدف، از جمله خطرات مالی، آسیب پذیر می کند. به دلیل فقدان نسبی اطلاعاتی که از شرکت هدف در اختیار شرکت خریدار است ، بانک ها عموماً تمایل کمتری به تصرف خصمانه دارند.

 

تصاحب نجات (Bailout Takeover)

نوع دیگری که برای تصاحب تعریف می شود، “تصاحب نجات” است.
تصاحب نجات شامل تصرفی است که در آن یک شرکت مالی قوی یا دولت، یک شرکت ضعیف را تصاحب می کند تا به آن در بازگرداندن قدرت مالی کمک کند. تصاحب نجات اغلب برای کمک به یک شرکت ناپایدار مالی در صورت ورشکستگی احتمالی انجام می شود. با خرید سهام یک شرکت ضعیف ، یک شرکت قوی یا دولت می تواند به یک شرکت ناپایدار کمک مالی ارائه دهد.

البته این تصاحب را می توان در ذیل تصاحب دوستانه تعریف نمود، زیرا با رضایت شرکت هدف انجام میشود. اما تفاوت جزئی تصرف نجات با تصرف های دوستانه ی معمول این است که ممکن است شرکت خریدار، که ممکن است دولت باشد، نفع مستقیمی از خرید شرکت هدف نداشته باشد، همچنین نرخ خرید و تصاحب در معاملات تصاحب نجات، معمولا با نرخ واقعی بازار ارتباطی ندارد، و با قیمتی معمولا بسیار پایین تر تصاحب انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست