استراتژی برداشت چیست؟

استراتژی برداشت یک استراتژی بازاریابی و تجاری است که شامل کاهش یا خاتمه سرمایه گذاری در یک محصول ، خط تولید یا خط کسب و کار است تا واحدهای درگیر بتوانند حداکثر سود – یا برداشت – را بدست آورند.

استراتژی برداشت معمولاً در انتهای چرخه عمر محصول مورد استفاده قرار می گیرد ، زمانی که مشخص می شود سرمایه گذاری بیشتر درآمد محصول را افزایش نمی دهد.

 

 

درک استراتژی های برداشت

محصولات دارای چرخه عمرهستند و هنگامی که محصولی به پایان چرخه عمر خود نزدیک می شود ، معمولاً از سرمایه گذاری روی آن و تلاش های بازاریابی اضافی سودی عاید شرکت نخواهد شد.

این مرحله محصول مرحله گاو شیرده (در ماتریس BCG) نامیده می شود و زمانی است که خود دارایی(Asset) شرکت تولید نقدینگی میکند و نیازی به سرمایه گذاری بیشتر ندارد. بنابراین ، استفاده از استراتژی برداشت به شرکت ها این امکان را می دهد که حداکثر مزایا یا سود را قبل از رسیدن اقلام به مرحله ی افول محصول، برداشت کنند.

 

 

شرکتها اغلب از درآمد حاصل از محصولات شیرده یا روبه افول برای تأمین هزینه توسعه محصولات جدید استفاده می کنند. همچنین ممکن است بودجه به منظور ترویج و تبلیغ محصولات موجود صرف شود.

به عنوان مثال ، یک شرکت نوشابه می تواند سرمایه گذاری در محصول گازدار قبلی خود را متوقف کند تا نقدینگی(Cash) خود را به خط نوشابه های انرژی زای جدید اختصاص دهد.

شرکتها چندین گزینه استراتژی برداشت دارند. اغلب آنها بر وفاداری به برند خود تکیه می کنند و از محصول نستالژیک خود سودآوری خوبی میکنند، و بنابراین هزینه های بازاریابی برای محصولات جدید را کاهش داده یا حذف می کنند. در هنگام برداشت ، شرکت می تواند هزینه های سرمایه ای(Capex: Capital Expenses) مانند خرید تجهیزات جدید مورد نیاز برای پشتیبانی از محصول گاو شیرده(محصول در حال افول) را محدود یا حذف کند. همچنین ، آنها می توانند هزینه های عملیات را محدود کنند

استراتژی برداشت ممکن است شامل حذف تدریجی یک محصول یا خط تولید باشد ، زیرا پیشرفت ها در حوزه ی  تکنولوژی، محصول یا خط را منسوخ می کند. به عنوان مثال ، شرکت هایی که سیستم های استریو می فروشند ، به تدریج فروش دستگاه های ضبط صوت را به نفع دستگاه های پخش CD حذف کردند ، زیرا فروش سی دی به شدت افزایش یافت. همچنین ، هنگامی که فروش محصولات به طور مداوم از سطح هدف فروش پایین تر می آید ، ممکن است شرکت ها به تدریج محصولات مرتبط را از سبد سهام خود حذف کنند.

رایانه ها ، تلفن های همراه و سایر محصولات الکترونیکی از موارد رایج استراتژی های برداشت هستند زیرا به سرعت قدیمی می شوند و سود آن در ابزارهای جدیدتر قرار می گیرد.

 

ملاحظات خاص

استراتژی برداشت همچنین در حوزه ی سرمایه گذاری کاربرد دارد، مانند سرمایه گذاران خطرپذیر(Venture Capital) یا سرمایه گذاران سهام خصوصی. این روش معمولاً به عنوان استراتژی خروج(Exit strategy) شناخته می شود ، زیرا سرمایه گذاران به دنبال خروج از سرمایه گذاری پس از موفقیت آن هستند. سرمایه گذاران از استراتژی برداشت برای جمع آوری سود حاصل از سرمایه گذاری خود استفاده می کنند تا سرمایه ها مجدداً در پروژه های جدید سرمایه گذاری شود. اکثر سرمایه گذاران تخمین می زنند که بین سه تا پنج سال طول می کشد تا سرمایه گذاری خود را جبران کنند. دو استراتژی برداشت معمول برای سرمایه گذاران، فروش شرکت به شرکت دیگر و یا عرضه اولیه عمومی (IPO) سهام شرکت است.

 

 

نکات خلاصه کلیدی
  • یک استراتژی برداشت شامل کاهش هزینه های یک محصول تثبیت شده(گاو شیرده) به منظور افزایش حداکثر سود است.
  • به طور معمول ، استراتژی های برداشت در محصولات قدیمی و رو به افول استفاده می شود و سود حاصل از آنها در مدل های جدیدتر یا فناوری های جدید سرمایه گذاری می شود.
  • استراتژی های سرمایه گذاران خطرپذیر(V.C.) برای خروج از سرمایه گذاری های موفق(سرمایه گذاری ای که سود خود را کرده است) نیز استراتژی های برداشت نامیده می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

زمان مطالعه: 3 دقیقه

tag,
فهرست